کد خبر : 6253
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1400 - 22:09

پاسخ صریح به یک ابهام/ دفاع مرکز تحقیقات صداوسیما در برابر یک حمله داخلی

پاسخ صریح به یک ابهام/ دفاع مرکز تحقیقات صداوسیما در برابر یک حمله داخلی

مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به تشکیک و ابهام شبکه سه درباره نظرسنجی اخیر این مرکز ضمن اینکه چنین ادعایی را مصداق «دعوای درون خانه دانست که سر کوچه جار نمی‌زنند» گفت: اگر این دوستان با بنده تماس تلفنی می‌گرفتند ابهام‌شان به راحتی رفع می‌شد؛ دلیل این اعتراض ناشی از بی‌اطلاعی از

پاسخ صریح به یک ابهام/ دفاع مرکز تحقیقات صداوسیما در برابر یک حمله داخلی

مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به تشکیک و ابهام شبکه سه درباره نظرسنجی اخیر این مرکز ضمن اینکه چنین ادعایی را مصداق «دعوای درون خانه دانست که سر کوچه جار نمی‌زنند» گفت: اگر این دوستان با بنده تماس تلفنی می‌گرفتند ابهام‌شان به راحتی رفع می‌شد؛ دلیل این اعتراض ناشی از بی‌اطلاعی از زمان اجرای نظرسنجی اخیر بوده است.

 سیدعلی موسوی میرکلایی، مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: این مرکز بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد و به لحاظ اعتبار علمی جایگاه خود را تثبیت کرده است؛ بارزترین نمونه اخیر اثبات این جایگاه را در پیش‌بینی دقیق میزان مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شاهد بودیم که مرکز تحقیقات صداوسیما توانست موفق‌ترین نظرسنجی را ارائه دهد.
موسوی تاکید کرد: مرکز تحقیقات رسانه ملی همیشه تلاش دارد به روز و به ابزارها و روش‌های نوین مجهز باشد. این توانمندی در مرکز تحقیقات صداوسیما وجود دارد که با تمهیدات اندیشیده شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دقیق‌ترین نظرسنجی را در سراسر کشور اجرا کند.
وی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی مرکز تحقیقات، نظرسنجی درباره سریال‌ها و برنامه‌هایی است که از رسانه ملی، چه صدا و چه سیما روی آنتن می‌رود تا هم میزان مخاطب برنامه‌ها مشخص شود، هم رضایتمندی مخاطبان از این برنامه‌ها. قطعاً این نظرسنجی به تولیدکنندگان برنامه‌ها کمک می‌کند در راستای اجرای ماموریت‌های خود، ذائقه مخاطب را به خوبی درک و برای جذب مخاطب بیشتر تلاش کنند.
مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: نظرسنجی درباره برنامه‌هایی که روی آنتن می‌روند، در بازه‌های زمانی مشخص و بر مبنای قواعد علمی انجام می‌گیرد. به‌طور خاص درباره سریال‌ها با توجه به تعداد قسمت‌ها، حداقل بین دو تا چهار بار نظرسنجی داریم تا هم میزان اقبال مخاطبان و هم رضایتمندی آن‌ها از سریال‌ها مشخص شود. برای نمونه، نظرسنجی که درباره یک سریال، در قسمت دهم پخش آن صورت می‌گیرد، با نظرسنجی که در قسمت بیستم آن مجموعه صورت می‌گیرد، متفاوت خواهد شد و نشان می‌دهد در طول پخش، داستان و بازی بازیگران، چقدر توانسته مخاطب و رضایتش را جلب کند.
وی تصریح کرد: در همین حال، اداره کل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات روند جذب مخاطب برنامه‌های رسانه ملی را در طول سالیان متمادی مورد سنجش قرار می‌دهد و هم شبکه و هم برنامه‌ها را با شاخص‌های مشخص، ارزیابی و ترازسنجی می‌کند.
موسوی گفت: کار مرکز تحقیقات با دقت و وسواس مثال‌زدنی انجام می‌گیرد؛ حتی خاطرم هست که همین اواخر یکی از مراکز نظرسنجی کشور، آمار مخاطبان رسانه ملی را ۱۰ درصد بیشتر از آنچه در نظرسنجی ما بود، اعلام کرد و این سندی است که نشان می‌دهد مرکز تحقیقات صداوسیما با چه دقت و وسواسی سعی می‌کند دقیق‌ترین آمار از مخاطبان را به دست بیاورد و ارائه دهد.
مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به اینکه چرا شبکه سه سیما به نتایج نظرسنجی که مرکز تحقیقات صداوسیما ارائه داد، اعتراض داشت و صحت آن را زیر سوال برد؟ گفت: اول اینکه چنین تعبیری، آن طور که در فضای رسانه‌ها، به ویژه فضای مجازی مطرح شد، حقیقتاً مجموعه ما را آزرده‌خاطر کرد، چرا که ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید دعوای درون خانه را سر کوچه جار نمی‌زنند؛ اما متاسفانه شد آنچه که نباید می‌شد؛ اما نکته دوم این است که دوستان می‌توانستند با یک تماس تلفنی ساده با بنده، ابهام‌شان را طرح و به راحتی رفع کنند. کاری که با همین مصاحبه، قصد دارم انجام دهم.
وی ادامه داد: پیش از رفع این ابهام، این اتهام را هم باید پاسخ دهم که روابط عمومی رسانه ملی دخل و تصرفی در آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات ندارد و عجیب است که در مورد اخیری که اشاره کردید، انگشت اتهام به سوی همکاران در این مجموعه گرفته شد. این دوستان در نهایت امانتداری، همه آنچه را که دستاورد تحقیقات ماست، بدون دخل و تصرف در اعداد و ارقام و یافته‌ها برای استفاده عموم و متخصصان منتشر می‌کنند. هیچ وقت شخصا ندیده‌ام که آنچه روابط عمومی رسانه ملی منتشر کرده، با مطالبی که ما در اختیار ایشان قرار می‌دهیم، مغایرتی داشته باشد.
موسوی درباره اعتراض به کم اعلام شدن آمار مخاطبان سریال «وضعیت زرد» اضافه کرد: اگر دوستانی که اعتراض خود را در فضایی غیرسازمانی مطرح کردند، با بنده یا مجموعه مرکز تحقیقات صداوسیما تماس می‌گرفتند، به ایشان حتما توضیح داده می‌شد که در تاریخ اجرای نظرسنجی، فقط قسمت‌های ابتدایی سریال روی آنتن رفته بود و این آمار طبیعی است.
مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: همان‌طور که گفتم در نوبت‌های بعدی یعنی در اواسط و اواخر سریال هم به نظرسنجی خواهیم پرداخت و روال همیشگی هم همین بوده است. اینکه برای برخی ابهام ایجاد شده، عجیب است.
وی درباره اعتراض به اینکه چرا «کلبه‌ای در مه» در نظرسنجی اخیر در آمار نیامده است، گفت: این سریال‌ هم درست دو روز پیش از اجرای نظرسنجی خاتمه یافته بود. از نظر علمی، عملا درست نبود که درباره این سریال نظرسنجی انجام دهیم؛ چرا که در این صورت، به دلیل مباحث روانشناختی از جمله فاصله زمانی پخش سریال تا نظرسنجی، آمار مخاطبانش نسبت به نظرسنجی قبلی کاهش غیرطبیعی و مغایرت پیدا می‌کرد. علاوه بر این، ما در خصوص «کلبه‌ای در مه» سه نوبت نظرسنجی انجام دادیم و دیگر نیازی به نظرسنجی مجدد نبود.
موسوی گفت: به نظر ما در مرکز تحقیقات، روابط عمومی رسانه ملی و دیگر اجزای سازمان، همگی ید واحده هستند و تشکیک غیرعلمی در کار هر یک از زیرمجموعه‌ها به کلیت سازمان ضربه می‌زند؛ آن هم در مقطعی که سازمان باید در میدان جنگ نرم علیه دشمن یکه‌تازی کند.
مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما درباره تعامل این مرکز با مدیران شبکه‌ها و همچنین برنامه‌سازان رسانه ملی برای رفع ابهامات‌شان در خصوص نظرسنجی‌ها یا تعدیل و اصلاح شاخص‌های نظرسنجی گفت: بارها این جلسات درون سازمانی، حتی در سطح مدیران شبکه یا شورای مدیران شبکه‌ها برگزار شده است. در این نشست‌ها سوالات، ابهامات و پیشنهادات در فضایی باز مطرح و بررسی شده است و می‌توان گفت از نظر تعامل درون‌سازمانی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.
پس از نظرسنجی  پس از انتشار     نظرسنجی اخیر صداوسیما    درباره برنامه های پرمخاطب تلویزیون در تیرماه ، مسوولان شبکه سه سیما صحت نتایج این نظرسنجی را با استناد به برخی ارقام و تاریخ‌ها ، به شدت زیر سوال بر ده بودند.
منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اعلام حریق آریاک

ظروف یکبارمصرف گیاهی

اهنگ و فال هوش مصنوعی

تجهیزات آتش نشانی ساختمان

خرید صندلی پزشکی

خرید عمده لباس

مبل راحتی

آراد برندینگ

ناهار خوری

خريد بک لينک

تعمیر جک پارکینگ

خرید هدایای تبلیغاتی خلاقانه

پراپ

امداد خودرو همدان

صیغه نامه با مهر برجسته تهران

صندلی اداری

زيرنويس

معاینات دوره ای

چوب پلاست

زغال کک شو

لایک اینستا

سازمان امور مالیاتی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

بهترین تلویزیون سونی/سونی x80l

خرید رپورتاژ آگهی دائمی

محدوده خبر

کلیک نیوز

تالک نیوز

پویشگر خبر

تارگت نیوز

نیوز آیس

نمانیان

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

خبر فاخر خبر آبی نیوز ست موج نیوز خبر سیگنال اطلاعیه نیوز تلگرا نیوز نیوز آفتاب نیوز شر نیوز استار خبر اول نيو نيوز 1 خبر رسان نیوز یکتا نیوز گپ مجود نیوز خبر یک خبر آخر اخبار روز الماس نیوز سمندر نیوز قلب نیوز ورد نیوز فالو نیوز خبر نسیم  اخبار دی خبر راسخ تالک نیوز نیوز آیس خبر ساعت نیوز آرشیو رستگار نیوز ایستگاه خبری آلتیمت نیوز جاست نیوز خبر تاد مرجع نیوز پین خبر تارگت نیوز یگانه نیوز آشکار نیوز مجیک نیوز خبر زنده ادیتیون نیوز نیوز تایم پست نیوز مستند نیوز نمایان نت ورک نیوز سافر نیوز روزن نیوز اعلان نیوز ریویو نیوز مختصر نیوز سنتر نیوز نیوز کانال نوین نیوز نیوز زندگی اینتر نیوز کارشناس نیوز لند نیوز نیوز سایت مشاوره نیوز خبر حرفه ای پیج نیوز آکادمی نیوز آژانس خبری نیوز آنتن روبی نیوز جامعه خبر خبرفوری کیمیا خبر درگاه نیوز هیت نیوز تایپیک نیوز پیکسو نیوز امپر نیوز دیگر نیوز نیوز سوئیچ نیوز بیزنس جهانی نیوز غول نیوز لوکس نیوز در باره خبر مخاطب نیوز مربوط نیوز اولین نیوز کال نیوز قالب نیوز خود نیوز خواندن نیوز مردم نیوز قدرت نیوز حال نیوز سفر نیوز کلیک نیوز اسکای وان روشن نیوز ایلان نیوز اینو نیوز ایده نیوز یو تایپ نیوز مسیر نیوز نیوز میدو  دیناز نیوز گیت نیوز جعبه نیوز ویکی نیوز جرقه نیوز نیوز توری چشم انداز نیوز دون نیوز مفهوم نیوز خبر سازنده گرم نیوز عمومی نیوز جریان خبر کنترل نیوز جویا خبر نیوز مگا الگوریتم نیوز استاندارد نیوز محدوده خبر نقطه نیوز تماشاگر نیوز پویشگر خبر اطلس نیوز ساید خبر عرشه نیوز به روز نیوز حالا نیوز کلبه نیوز به علاوه نیوز طومار نیوز روزنامه نگاری صبح نیوز اسکن خبر نخست نیوز هسته خبر تمرکز نیوز گروه خبری فعال نیوز آینده نیوز واقعی نیوز فانوس خبر