کد خبر : 9062
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸

انجام اولین چک سنگین هواپیما در شیراز

انجام اولین چک سنگین هواپیما در شیراز

 مدیرکل منطقه جنوب شرکت هواپیمایی آسمان از اولین چک سنگین (Check C) هواپیمای turbo Prop در ایران توسط مهندسین تعمیرات و نگهداری این شرکت در آشیانه پایگاه شیراز خبر داد. حبیب نیکبختی یکشنبه ٢٨ به خبرنگاران گفت: طول عمر بدنه هواپیما، ۷۰ هزار سایکل یا نشست و برخاست است و تقریبا در نیمه این طول عمر، کارخانه سازنده اقدام به

انجام اولین چک سنگین هواپیما در شیراز

 مدیرکل منطقه جنوب شرکت هواپیمایی آسمان از اولین چک سنگین (Check C) هواپیمای turbo Prop در ایران توسط مهندسین تعمیرات و نگهداری این شرکت در آشیانه پایگاه شیراز خبر داد.

حبیب نیکبختی یکشنبه ٢٨ به خبرنگاران گفت: طول عمر بدنه هواپیما، ۷۰ هزار سایکل یا نشست و برخاست است و تقریبا در نیمه این طول عمر، کارخانه سازنده اقدام به صدور چک‌های ۳۶ هزار سایکل می‌کند که عمدتا بازرسی‌های غیر مخرب یا NDTنواحی مختلف بال و بدنه، محل نصب بال‌ها و نقاط اتصال موتور به بال و سایر نواحی است.
او با بیان اینکه یکی از بازرسی‌های بسیار مهم و حساس، تست غیر مخرب نواهای تقویت کننده درون مخازن سوخت است، افزود: این کار مستلزم برداشته شدن دو پنل روی بال هر کدام به طول ۴ متر، شامل باز کردن ۸۹۲ پیچ قطور با ابزار مخصوص است.
مدیرکل پایگاه شیراز ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که به جهت شکل قوسی بال هواپیما، برداشتن پنل‌های روی بال‌ها مستلزم برداشتن نیروی روی بال‌ها به وسیله جک‌ها و نگهدارنده‌های مخصوص زیر بال و انجام عملیات پیچیده و دقیق فنی است.
نیکبختی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در ایران انجام این کار، بر روی هواپیمای EP-ATZ در خردادماه امسال و برای دومین بار در تیرماه بر روی هواپیمای EP-ATH انجام شد.
به گفته او، در اولین سالهای ورود این هواپیما به ناوگان شرکت، مهندسین عنوان داشتند که در سال‌های آتی یعنی ۳۶ هزار سایکل یک چک هواپیما فرا می‌رسد که انجام آن تنها توسط کارخانه انجام خواهد شد و کسی قادر به انجام آن نیست که همین امر در بدو بهره برداری موجب نگرانی‌هایی شد و سوالی همواره مطرح بود که آیا لازم است نماینده‌ای از کشور فرانسه بر انجام این کار نظارت داشته باشد یا خیر؟
نیکبختی گفت: پس از مطالعات فراوان رویه‌های اجرا توسط مهندسین فنی شیراز مقرر شد که این کار با اتکا و اعتماد به توان داخلی آغاز شده و در صورت مواجهه با مشکل جدی حین کار، تقاضای حضور نمایندگان کارخانه سازنده هواپیما مطرح شود که با تلاش، تخصص، جدیت و پشتکار مهندسین فنی پایگاه شیراز و حمایت‌های همه جانبه مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان انجام این کار موفقیت آمیز و غرور آفرین بدون حضور مشاورین خارجی انجام و باعث صرفه جویی ارزی قابل توجه برای شرکت هواپیمایی آسمان در این شرایط حساس شد.
حبیب نیکبختی پیش از این به مدت ۱۴ سال رئیس ایستگاه پایگاه شیراز بوده وعضویت در انجمن های متعدد صنعت هوانوردی و گواهینامه های تخصصی صنعت هوانوردی را نیز در کارنامه خود دارد.
منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خرید محصولات لیمون

گرشا رضایی